AKTUALITY

  • 16.11.2017

    Česká školní inspekce jednala s odborníky o možnostech propojování vnitřní a vnější evaluace škol

    Přesně dva týdny po celodenním jednání s experty o formativním hodnocení se ve středu 15. listopadu 2017 na ústředí České školní inspekce konalo obdobné setkání odborníků, které bylo tentokrát zaměřeno na jedno z klíčových témat České školní inspekce – na propojování externího a interního hodnocení, a to jak na úrovni vzdělávacího systému, tak na úrovni konkrétních škol.

  • 14.11.2017

    Metodická informace pro ředitele škol – Prevence a postup při řešení stížností

    Česká školní inspekce připravila metodický dokument, jehož cílem je pomoci ředitelům škol a školských zařízení při šetření a vyřizování stížností a podnětů, které dostávají od žáků, jejich zákonných zástupců či jiných osob. Korektní a úspěšné vyřešení stížnosti či podnětu již na úrovni školy vytváří prostor věnovat více času jejímu rozvoji a zvyšování kvality vzdělávání na jedné straně, a zároveň snižuje riziko podání stížnosti České školní inspekci na straně druhé.

  • 13.11.2017

    Česká školní inspekce ověří úroveň žáků ve vybraných gramotnostech

    V pondělí dne 13. listopadu 2017 zahájila Česká školní inspekce další ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání, které bude v tomto školním roce zaměřeno na žáky 9. ročníků základních škol a žáky 2. ročníků středních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Sledovanými oblastmi budou čtenářská, matematická a sociální gramotnost a znalosti a dovednosti žáků získávané a rozvíjené v rámci mediální výchovy. Do vzorku je zařazeno přibližně 600 základních a 600 středních škol, přičemž v každé škole budou zjišťovány výsledky žáků pouze v jedné z uvedených oblastí.

  • 10.11.2017

    Spravedlivost ve vzdělávání – mezinárodní konference České školní inspekce

    Ve čtvrtek 9. listopadu 2017 uspořádala Česká školní inspekce mezinárodní konferenci, jejímž cílem bylo upozornit na zvyšování vzdělanostních nerovností v České republice a přispět k diskuzi o potřebě pravidelného monitoringu spravedlivosti vzdělávacího systému. Konference byla realizována v rámci individuálního projektu systémového Komplexní systém hodnocení, který Česká školní inspekce realizuje od února 2017 a jehož součástí je také vývoj metod, postupů a nástrojů pro pravidelný monitoring spravedlivosti ve vzdělávání a pro zjišťování socioekonomických aspektů vzdělávání a jejich zohledňování při výpovědích o jeho kvalitě a efektivitě.

  • 9.11.2017

    Tematická zpráva - Vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením

    Česká školní inspekce zveřejňuje tematickou zprávu, která je souhrnným výstupem inspekční činnosti zaměřené na vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením (v mateřských a základních školách zřízených dle § 16 odst. 9 školského zákona).

» Zobrazit všechny články z rubriky

Česká školní inspekce nabízí školám užitečné informační systémy

V rámci projektu NIQES vyvinula Česká školní inspekce několik informačních systémů, z nichž některé mohou být využívány také přímo jednotlivými školami. Jde o systémy „rodiny“ InspIS (inspekční informační systém), přičemž k využití školám Česká školní inspekce nabízí zejména následující moduly: Inspis SET – testovací aplikace, InspIS ŠVP – systém pro práci se školními vzdělávacími programy a Inspis PORTÁL – webová platforma pro prezentaci školy.

InspIS SET

Tento systém byl vyvinut jako univerzální elektronická platforma pro ověřování výsledků žáků, a to v jakémkoli ročníku, v jakémkoli předmětu či gramotnosti, na základních, středních i vyšších odborných školách. Kromě státem prováděného výběrového testování, které každoročně realizuje Česká školní inspekce, mohou tento testovací systém využívat jednotlivé školy pro realizaci vlastního elektronického testování pro své potřeby, na základě rozhodnutí ředitele školy či dle potřeb konkrétních pedagogů. Součástí systému je také veřejná databanka testových úloh, do níž mají školy přístup a z níž si mohou příslušné testové úlohy pro vlastní testování vybrat. Česká školní inspekce tuto databanku postupně naplňuje (aktuálně přes 12 tisíc úloh). Testové úlohy však do databanky mohou přímo vkládat také školy, případně lze provést testování na testových úlohách připravených konkrétním učitelem pro konkrétní testovanou skupinu. Systém je doplněn také o testovací aplikaci určenou speciálně pro tablety a chytré mobilní telefony nejčastěji používaných platforem. 

Vstup do systému: https://set.csicr.cz

InspIS ŠVP

Tento systém by měl školám posloužit při tvorbě a administraci školních vzdělávacích programů. Jde
o aplikaci, jejímž prostřednictvím lze komfortně a efektivně vytvořit a následně spravovat školní vzdělávací program. Systém uživatele při tvorbě školního vzdělávacího programu systematicky vede, zajišťuje formální náležitosti dokumentu, pomocí předdefinovaných kontrolních vazeb napomáhá zajistit soulad školního vzdělávacího programu s povinnými položkami a dalšími předepsanými parametry dle příslušného rámcového vzdělávacího programu. Aby bylo možné školní vzdělávací program v systému efektivně spravovat a v případě potřeby jej také komfortně modifikovat, je třeba jej do systému nejprve vložit. S tím je spojena jistá práce, která se však školám násobně vrátí při následných činnostech vykonávaných již přímo v systému. Systém také vygeneruje hotový školní vzdělávací program ve standardní grafické podobě, případně do dokumentu zakomponuje také prvky vizuální identity školy. V systému mohou na tvorbě a správě školního vzdělávacího programu efektivně spolupracovat všichni určení pracovníci dané školy.

Vstup do systému: https://inspis.csicr.cz

InspIS PORTÁL

Tento webový portál na jednom místě shromažďuje užitečné a co možná nejkomplexnější informace o školách zapsaných ve školském rejstříku, od mateřských škol až po konzervatoře či vyšší odborné školy, od škol veřejných přes školy soukromé až po ty zřizované církvemi. Stačí jen zadat požadovaná kritéria a InspIS PORTÁL nabídne přehled všech dostupných škol, které odpovídají zadaným požadavkům. Souhrnné základní informace jsou navíc doplněny také o inspekční zprávy ČŠI. Základní podmínkou vyhledávání je vyplnit do formuláře „druh školy“. To znamená, že v přednastaveném seznamu je nutné zaškrtnout, zda uživatele zajímají například školy mateřské nebo základní. Vyhledávání je vhodné místopisně upřesnit podle kraje, města/obce, případně ulice. V  systému InspIS PORTÁL lze využívat i pokročilé filtry, jako např. velikost školy, bezbariérový přístup, dopravní dostupnost, roční školné, výuka cizích jazyků či přítomnost specialistů. Filtry lze libovolně přidávat, ubírat i kombinovat. Po vyplnění formuláře InspIS PORTÁL vygeneruje přehled všech škol, které odpovídají zadaným parametrům. Kromě základních informací o škole, jako je adresa, kontakty či odkaz na webovou prezentaci školy, je zde zobrazena také charakteristika školy či poskytovaného vzdělání a další specifika a zajímavosti. Tyto údaje zadávají do systému samy školy, a to na základě dobrovolnosti. Vždy tedy záleží na tom, jak pečlivě a zodpovědně k zadávání údajů do systému ředitelky a ředitelé konkrétních škol přistoupí. Mnozí z nich nahrávají do inspekčního portálu i výroční zprávy školy, školní vzdělávací programy, rozvrhy hodin apod. Správně a úplně vyplněné položky portálu by měly být dobrou vizitkou každé školy s cílem poskytovat veřejnosti co nejúplnější informace. Z pochopitelných důvodů nemůže Česká školní inspekce za obsah zadávaný přímo jednotlivými školami ručit, přesto budou uvedené informace průběžné sledovány a na případné chyby budou školy upozorňovány. Tento systém bude samozřejmě nejužitečnější ve chvíli, kdy jednotlivé profily vyplní co největší množství škol. Proto i ministr školství, mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek vyzval ředitelky a ředitele, aby údaje za svá zařízení do systému zadali.

Vstup do systému: https://portal.csicr.cz