AKTUALITY

  • 7.8.2018

    Komplexní analýza dostupnosti stávajících datových zdrojů a jejich upotřebitelnosti

    Analýza je vstupním analytickým dokumentem vytvořeným v rámci individuálního projektu systémového Komplexní systém hodnocení a popisujícím disponibilní data využitelná pro analýzy v oblasti vzdělávání.

  • 7.8.2018

    Analýza zahraničních systémů sběru dat

    Analýza vytvořená v rámci realizace individuálního projektu systémového Komplexní systém hodnocení popisuje národní systémy, nastavení i specifika při získávání a následném vyhodnocování empirických dat z oblasti školství a vzdělávacích soustav. Snahou je nalézt takové prvky ze zahraničních systémů, které by byly více či méně aplikovatelné v prostředí českého vzdělávacího systému a jeho evaluace.

  • 23.7.2018

    GDPR a web školy v InspIS PORTÁL

    Česká školní inspekce není v případě poskytnutí datového prostoru pro umístění webových stránek vytvořených prostřednictvím modulu InspIS PORTÁL zpracovatelem osobních údajů ve smyslu Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 2016/679 ze dne 27. 4. 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (dále jen „GDPR“), a to ani v případě, že uživatel tohoto datového prostoru do něj v rámci svých webových stránek jakékoliv osobní údaje uloží.

  • 3.7.2018

    Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2018/2019

    Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga schválil po projednání v 27. poradě vedení MŠMT dne 3. 7. 2018 Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2018/2019.

  • 3.7.2018

    Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2018/2019

    Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga schválil po projednání ve 27. poradě vedení MŠMT dne 3. 7. 2018 znění kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, podle nichž bude Česká školní inspekce školy a školská zařízení ve školním roce 2018/2019 hodnotit. Kritéria vycházejí z modelu tzv. kvalitní školy, který Česká školní inspekce ve spolupráci s externími odborníky vytvořila.

» Zobrazit všechny články z rubriky

Česká školní inspekce diskutovala s experty o formativním hodnocení

Ve středu 1. listopadu 2017 se na ústředí České školní inspekce uskutečnil Odborný panel Hodnocení, který proběhl v rámci individuálního projektu systémového Komplexní systém hodnocení, jehož realizaci zahájila Česká školní inspekce v únoru letošního roku. Cílem Odborného panelu je navrhnout opatření, která by umožnila využít Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV) k podpoře formativního hodnocení ve školách. Formativní hodnocení má, mimo jiné, velký potenciál vzhledem k podpoře společného vzdělávání a zároveň se může stát dobrým integrujícím prvkem pro podporu dalších oblastí kvality školy.

Prvního celodenního setkání se zúčastnilo více než třicet odborníků z praxe, akademického i veřejného sektoru. Kromě zástupců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Národního ústavu pro vzdělávání, Národního institutu pro další vzdělávání či zástupců individuálních projektů přijali pozvání k odborné diskusi také představitelé fakult připravujících budoucí učitele, např. děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D., dále doc. PaedDr. Jan Slavík z Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni nebo PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. a PhDr. Karel Starý, Ph.D. z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Zkušenosti a postřehy z praxe týkající se hodnocení žáků byly v Odborném panelu zastoupeny řediteli a pedagogy mateřských, základních a středních škol.

Pracovní jednání bylo rozděleno do dvou částí. Dopolední blok interaktivních tematických přednášek zahájili ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a manažerka spolupráce projektu Komplexní systém hodnocení Dana Pražáková. Hned v úvodu upozornili na přetrvávající problém českých škol, a to nesystematické využívání hodnocení, které podporuje učení žáků, na což už před pěti lety poukazovala Zpráva OECD o monitorování a hodnocení výsledků vzdělávání v ČR. Problémem je také nesystematické pojetí formativního hodnocení v pregraduální přípravě učitelů i v jejich dalším vzdělávání. Učitelům chybí metodické nástroje, v běžné praxi škol je hodnocení a vyučování často pojato poměrně izolovaně, a to jak z hlediska času, tak z hlediska účelu. Setkání členů Odborného panelu je proto vhodnou příležitostí pro získání důležitých námětů uplatnitelných při podpoře formativního hodnocení ve školní praxi.

V následujícím bloku přednášek byli účastníci seznámeni s teoretickým ukotvením formativního hodnocení, možnými riziky při jeho zavádění, výsledky výzkumu v českém prostředí i návrhy, jak by bylo možné toto téma ve školách smysluplně rozvíjet. Na příkladu konkrétních indikátorů byly ukázány postupy formativního hodnocení u žáků pre/primárního stupně Evropských škol.

Odpoledne byli účastníci rozděleni do čtyř pracovních skupin, ve kterých probíhaly intenzivní diskuse týkající se problematiky hodnocení dětí a žáků ve školách, z nichž vzešla řada zajímavých podnětů. Tyto podněty pro zacílení podpory formativního hodnocení v rámci OP VVV formou šablon i dalších aktivit byly následně diskutovány v závěrečné – již společné – části programu. Návrhy budou po dalším rozpracování sloužit jako podklad pro koncepční oddělení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, v jehož gesci jsou připravovány výzvy k předkládání žádostí o podporu z OP VVV.

Již z bezprostředních reakcí v průběhu i po skončení panelu bylo patrné, že téma účastníky oslovilo a že v něm vidí velký potenciál pro zlepšování výsledků vzdělávání dětí i žáků. Za výborný výsledek je možné považovat i ochotu některých účastníků problematiku dále rozvíjet v rámci vlastních organizací.

Česká školní inspekce pořádá v rámci projektu Komplexní systém hodnocení dva odborné panely ročně. Kromě Odborného panelu Hodnocení organizuje také Odborný panel Propojování externího a interního hodnocení škol, jehož úvodní jednání je naplánováno na 15. listopadu 2017.

Prezentace ke stažení ve formátu pdf: 
Mgr. Tomáš Zatloukal, Ing. Dana Pražáková, Ph.D. - prezentace zde
PhDr. Karel Starý, Ph.D., PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. - prezentace zde.
PhDr. Dana Musilová - prezentace zde