AKTUALITY

  • 16.1.2019

    Tematická zpráva - Rozvoj matematické gramotnosti na ZŠ a SŠ ve školním roce 2017/2018

    Česká školní inspekce zveřejňuje tematickou zprávu, která podrobně analyzuje podmínky a průběh rozvoje matematické gramotnosti v základních a středních školách a dosaženou úroveň matematické gramotnosti u žáků 9. ročníku základních škol a 2. ročníku středních škol ve školním roce 2017/2018.

  • 14.1.2019

    PIRLS 2016 - publikace s uvolněnými úlohami ze čtenářské gramotnosti

    Česká školní inspekce zveřejňuje publikaci s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření PIRLS 2016.

  • 17.12.2018

    Informační bulletin České školní inspekce

    V přiloženém souboru zveřejňujeme informační bulletin České školní inspekce.

  • 12.12.2018

    Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2017/2018 - Výroční zpráva ČŠI

    V souladu s § 174 odstavec 13 školského zákona zveřejňuje Česká školní inspekce výroční zprávu za školní rok 2017/2018, která obsahuje souhrnné poznatky o stavu vzdělávání a vzdělávací soustavy v České republice.

  • 12.12.2018

    Současné nastavení RVP zhoršuje kvalitu vzdělávání v ČR

    Důležitým předpokladem pro přijímání efektivních opatření přispívajících ke zvyšování kvality vzdělávání každého dítěte, žáka i studenta (dále jen „žák“) je průběžné a systematické hodnocení kvality vzdělávání na úrovni škol a školských zařízení i na úrovni vzdělávací soustavy. Externí hodnocení kvality a efektivity vzdělávání v České republice zajišťuje Česká školní inspekce. Ta prostřednictvím svých evaluačních aktivit propojujících zjištění a informace z různých typů inspekční činnosti (prezenční inspekční činnost, národní zjišťování výsledků, mezinárodní šetření výsledků vzdělávání typu PISA apod.) poskytuje důležité a v praxi využitelné informace o výkonnosti tuzemské vzdělávací soustavy i jejích jednotlivých složek.

» Zobrazit všechny články z rubriky

Česká školní inspekce provedla šetření PISA 2018 a TALIS 2018

V rámci pravidelného zapojování České republiky do mezinárodních šetření v oblasti vzdělávání provedla Česká školní inspekce na jaře tohoto roku hlavní sběry dat šetření PISA 2018, které bylo v aktuálním cyklu zaměřeno zejména na sledování čtenářské gramotnosti patnáctiletých žáků, a TALIS 2018 mapujícího pracovní podmínky učitelů a ředitelů škol. Zároveň byl realizován také a pilotní sběr dat šetření TIMSS 2019, které se věnuje matematice a přírodovědě.

Pravidelné výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání představují cenný a nezastupitelný externí pohled na výkonnost vzdělávacího systému. Vyhodnocení žákovských odpovědí, zpracování dat a příprava zveřejnění jsou ale časově náročné, zejména s ohledem na velké množství zapojených států a ekonomik. Zjištění z hlavního sběru dat šetření PISA 2018 prezentující výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání tak budou zveřejněna prostřednictvím národní zprávy až v prosinci 2019 a zjištění z TALIS 2018 v červnu 2019.
 
Data z PISA 2018, v synergii se zjištěními z různých typů národní inspekční činnosti, významně přispějí k analýze silných a slabých stránek českých žáků ve čtenářské gramotnosti a umožní také blíže pochopit specifika a společné charakteristiky těch skupin žáků, kteří dosáhli na jedné straně těch nejlepších a na druhé straně těch nejhorších výsledků.
 
TALIS 2018 zase umožní sledovat, v jakém prostředí a v jakých podmínkách učitelé a ředitelé škol pracují, a zároveň učitelům a ředitelům poskytuje příležitost přispět svým pohledem k analýze vzdělávací oblasti a umožnit rozvoj vzdělávací politiky v otázkách, kterými se TALIS zabývá. V synergii s národními inspekčními zjištěními budou poznatky z TALIS 2018 zohledněny v aktivitách České školní inspekce zaměřených na podporu práce ředitelů a učitelů. Česká republika se navíc účastní i volitelného modulu, v jehož rámci byla část škol zapojena jak do PISA 2018, tak zároveň do TALIS 2018. Díky tomu bude možné analyzovat výsledky žáků v širším kontextu informací od učitelů a ředitelů, např. ve vazbě na podmínky a průběh vzdělávání.
 
Do mezinárodního šetření PISA 2018 bylo v období od 26. března do 4. května 2018 zapojeno 330 škol a 7 000 žáků narozených v roce 2002. Ze tří sledovaných funkčních gramotností (přírodovědná, matematická, čtenářská) je v cyklu 2018 hlavní pozornost věnována čtenářské gramotnosti. Základem projektu PISA je šetření ve všech členských zemích Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Spolu s nimi se do PISA zapojují i ostatní země nebo ekonomické regiony. Cyklu PISA 2018 se jich účastní přes 80. Žáci vyplňují test v elektronické podobě.
 
Ve stejném období jako PISA 2018 proběhlo v České republice elektronické dotazování ředitelů a učitelů v rámci šetření TALIS 2018 (zapojeno 400 škol a 6 500 učitelů). Mezinárodní šetření o vyučování a učení TALIS je rovněž projektem OECD. TALIS mapuje podmínky pro práci učitelů a ředitelů škol a také jejich názory a postoje k tématům profesního rozvoje, výuky, pedagogického vedení apod. Do cyklu TALIS 2018 je zapojeno 45 států a ekonomik.
 
Od 12. března do 26. března 2018 se 38 škol, necelých 1 500 žáků a jejich rodičů a téměř 90 učitelů zapojilo také do pilotního šetření projektu TIMSS 2019 zaměřeného na matematiku a přírodovědu. Mezinárodního šetření TIMSS se účastní žáci na úrovni 4. a 8. ročníků základní školy. Projekt TIMSS organizuje Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA) a do cyklu TIMSS 2019 je zapojeno více než 50 zemí a ekonomik. V České republice se testování v rámci TIMSS aktuálně týká pouze žáků 4. ročníku základní školy. V cyklu TIMSS 2019 poprvé probíhá testování elektronickou cestou. Pilotní šetření bylo ve všech zapojených státech prováděno na menším vzorku škol a jeho cílem bylo ověřit zejména nově vytvořené úlohy a jednotlivé procesy přípravy, logistiky, vlastního sběru dat či vyhodnocování testů. Získané zkušenosti se pak na národní i mezinárodní úrovni využijí v rámci hlavního sběru dat, který se uskuteční na jaře roku 2019.
 
S výsledky mezinárodních šetření Česká školní inspekce vždy dále pracuje a důsledně je propojuje se zjištěními pocházejícími z národních inspekčních aktivit. S ohledem na pojetí testových úloh používaných v rámci mezinárodních šetření realizuje Česká školní inspekce od podzimu 2017 také specifické programy pro učitele, na nichž představuje možnosti práce s uvolněným testovými úlohami přímo při školní výuce s cílem využít jejich didaktický potenciál (konkrétně na příkladech uvolněných úloh z šetření PISA 2015 a TIMSS 2015). Do konce dubna 2018 interaktivně koncipovaným vzděláváním prošly již téměř tři tisíce učitelů. Další vlna vzdělávání, která bude realizována přímo ve školách s cílem podpořit celé školní kolektivy, resp. větší počty učitelů z dané školy, bude zahájena na podzim letošního roku.